18 Şubat 2013 Pazartesi

DR Mağazaları

Yağmurlu ve soğuk bir havadan korunmak için gittiğim alışveriş merkezinin DR adlı müzik kitap mağazasına girip gezindim. Kitap, dergi, film CD DVD, müzik CD DVD satan bu mağaza hemen her alışveriş merkezinde bulunur. Son yıllarda bu mağaza zincirine bir şeyler oldu ve her türlü ürünü mağazalarında bulundurmaya başladı.

Film, belgesel, müzik, çizgi film CD ve DVD'leri, oyuncaklar, günlük gazete dergi satımına başlayan bu mağazalarda çikolata şeker sakız bile var. Mağazada aradığım kitabı bulamamıştım ama evin bazı ihtiyaçlarını bu mağazadan almayı düşünmüştüm. Bilmiyorum bu ne; alışveriş çılgınlığına katkı mı? Patronların para aşkı mı? Yoksa müşteri ihtiyaçlarını karşılama mı? Bilemiyorum bunlar bana saçma geliyor.

Siz elinizde her kitabı bulundurmayın, müşteriyi saçma sapan ürünlerle oyalayın. Bu yapılan mağazacılık etiğine karşıdır aslında. O mağazalar zincirinin başında bulunan kişi veya kişilere bu kadar göz yumulmasının nedeni nedir bilemiyorum ama alışveriş merkezlerinde bulunan bu türden mağazaların bir an önce kontrol altına alınıp "bu yaptığınız yanlış ve bu ürünlerin buralardan kaldırılması gereklidir" denilmesi gerek.

Bu tür karmaşık ürün satan mağazalarda diğer bir sorun ise; alacağım ürün hakkında bilgi almak istediğimde mağaza elemanlarının bana bilgi verirken yetersiz olması, çünkü o kadar çok ürün var ki eleman hangi birisinin bilgisini aklında tutsun. Eleman kitap hakkında bilgi sahibi ama müşteri kulaklık, oyuncak, müzik çalar veya çikolata sakız gibi ürünler hakkında bilgi almaya kalktığında eleman apışıp kalıyor. Apışmak ta haklı olan eleman ise aklına ilk gelen yalanı müşteriye sunuyor. 

Mağazada Eylem Türk’ün yazdığı Beklerken adlı kitabı aradım bulamayınca oradaki görevli bayana sordum. O da bilgisayardan baktı “maalesef yok” dedi. Bu kitap 1975 yılında İstanbul’da Atatürk havaalanına iniş yaparken denize düşen uçağın ve yolcularının hikayesini anlatıyor. 

Uçak 36 yıldır hala Marmara denizinin derinliklerinde yolcularıyla yatıyormuş. Geçenlerde bir televizyon programında kitabın tanıtımını gördüm ilgimi çekti “kitapçıya gittim mi alırım” demiştim, ama oyuncak, film, müzik CD DVD var, gazete dergi var hatta çikolata sakız bile var ama bu kitapçı da aradığım bu kitap yok. Bu ilk kez değil, bunun gibi aynı olayla bir kez daha karşı karşıya kalmıştım. “Kitabı getirtebiliriz…” denilmediğine göre; ya o kitabın yayıncısı ile çalışmıyorlar ya da satacağına inanmadıkları için bu kitabı bulundurmuyorlar.

Gerçi haksızlık etmeyeyim birçok alışveriş merkezinde, bu türden mağazalarda, bu türden satış yapılır. Mağazanın satış yaptığı asıl ürün dışında, başka ürünler satılabiliyor. Ürün hakkında bilgi istenildiğinde ise ürünün satış kağıtlarına bakılarak bilgi verilmesine neden olur. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder